چه زمانی برای دریافت پروتز یا دست و پای مصنوعی اقدام کنیم ؟

یکی از رایج ترین سوال هایی که برای افراد دارای قطع عضو ایجاد می‌شود، زمان مناسب برای دریافت پروتز یا اندام مصنوعی است. برای دریافت پروتز چندین فاکتور نیاز می‌باشد که می توان شرایط فیزیکی و روحی بیمار را مهمترین شرط در نظر گرفت.

پیش زمینه های جسمی:

عضو باقیمانده پس از عمل جراحی دستخوش تغییراتی می شود. افزایش حجم یا تورم، زخم، خونریزی و … از مشکلات رایج این نوع جراحی می باشد.رعایت نکات بهداشتی در رابطه با پوست عضو باقیمانده از موارد مهم مراقبت های بعد از قطع عضو می باشد. به عبارتی سطح پوست باید عاری از زخم و خونریزی باشد. این پروسه معمولا چند ماه بعد از عمل جراحی محقق می شود. لازم به ذکر است قطع عضو باعث می شود که وزن وارده بدن مثل گذشته به این عضو وارد نشود. به همین دلیل استامپ یا عضو باقیمانده ممکن است که دچار انحراف به سمت دخل یا بیرون از بدن شود. رعایت نکاتی در همین زمینه ضروری است.

ابتدا باید بدانید که عضو باقیمانده یا استامپ را همیشه صاف و در امتداد بدن خود قرار دهید. به دلیل از دست رفتن عضلات ناحیه مربوطه، عضلات این ناحیه ضعیف می شوند که بهتر است از کارشناس فیزیوتراپی در زمینه تقویت این عضلات مشاوره و راهنمایی گرفت. ضمنا برای مقابله با افزایش حجم و همچنین شکل دهی مناسب عضو باقیمانده که تاثیر مستقیمی در کیفیت پروتز دریافتی دارد، باید عضو را بانداژ کرد.

آموزش بانداژ کردن پروتز

برای کاهش تورم عضو باقی مانده را بوسیله باند کشی بانداژ کنید. ( اقدامات لازم قبل از دریافت پروتز) برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه صحیح بانداژ عضو باقیمانده بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش بانداژ کردن

چه زمانی برای دریافت پروتز اقدام کنیم ؟

پیش زمینه های روحی روانی:

از نقطه نظر روانی، نیز فرد باید آمادگی دریافت عضو مصنوعی را در خود ببیند. به عبارت دیگر باید بپذیرد که عضو مصنوعی به طور کامل عملکرد عضو طبیعی را نخواهد داشت و محدودیت های خاص اندام مصنوعی را در نظر داشت. در صورتی که شرایط روحی و فیزیکی بیمار مناسب باشد، می‌توانید بلافاصله بعد از بهبود زخم و تورم ناشی از جراحی، برای دریافت پروتز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *