بدشکلی سر نوزادان و روش های درمان آن

جمجمه بعضی از نوزادان در بدو تولد شکل نامتقارنی دارد. دلیل بروز این بدشکلی در بعضی مواقع یک بیماری زمینه ای بوده و در بسیاری از موارد علت این بدشکلی صرفا یک عدم تقارن است و کودک مبتلا به هیچ گونه بیماریی نیست. ارتوز های اصلاح کننده جمجمه (Cranial remolding) یا هِلمت (کلاه فرم دهی جمجمه) وسیله ای است که به شکل یک کلاه طراحی و ساخته می‌شود تا سر نوزاد در یک فضای متقارن و طبیعی رشد کرده و شکل بگیرد.

 

برای تاثیر گذاری و اثر بخش بودن این وسیله، باید به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم توجه ویژه داشت. در ابتدا باید گفت که مهمترین عامل در درمان بدشکلی جمجمه، باز بودن صفحات رشد استخوان جمجمه است. در مواردی که صفحه رشد استخوان جمجمه بسته باشد، کودک حتما باید تحت نظر پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب قرار بگیرد.
عامل موثر دیگری که باید در درمان ارتوزی به آن توجه شود سن کودک است. به گونه ای که هر چه سن کودک کمتر باشد اثر بخشی درمان نیز بیشتر خواهد بود.

طبق تحقیقات صورت گرفته، تا قبل از 4 ماهگی که اصطلاحا گلدن تایم یا زمان مناسب درمان در نظر گرفته می‌شود، باید از کلاه هِلمت جهت اصلاح فرم جمجمه استفاده کرد. پس از این بازه زمانی انتظار اثر بخشی درمان به مراتب کمتر می‌شود.
مدت زمان بسته شدن ارتوز هِلمت بر روی سر کودک، رابطه ی مستقیمی با اثر بخشی درمان دارد که والدین باید آن را جدی بگیرند. هر چقدر میزان زمان استفاده هِلمت در طول شبانه روز بیشتر باشد، اصلاح بدشکلی سر کودک امری امکان پذیر تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *