ورزش و حرکات اصلاحی قوزپشتی

ورزشها و حرکات اصلاحی کایفوز و لوردوز

ستون فقرات انسان دارای انحنای کایفوز(قوز) و لوردوز(گودی کمر) می باشد میزان اندازه این انحنا در افراد مختلف، متفاوت است .ولی به طورکلی  میزان زاویه کایفوز سینه ای بین 20 الی 40 درجه و لوردوز کمری بین 20 الی 45 درجه نرمال محسوب می‌شود. زمانی که این زوایا از حد نرمال بودن خارج شوند باعث بروز اختلالاتی میشوند که نیاز به مراقبت و درمان دارند.

در اصطلاحات پزشکی به کایفوز(قوز) بیش از حد هایپر کایفوز و به لوردوز (گودی کمر) بیش از حد هایپر لوردوز گفته میشود. همچنین به کایفوز کمتر از حد نرمال هایپو کایفوز و لوردوز کمتر از حد نرمال هایپو لوردوز گفته میشود.

درمان هایپرکایفوز و هایپرلوردوز

به دلیل مکانیسم بیومکانیکی ستون فقرات، در بسیاری از موارد این دو انحراف ستون فقرات یعنی هایپرکایفوز و هایپرلوردوز، هر دو هم زمان در یک فرد وجود دارد.

بنابراین ما در مرکز ارتوپدی فنی هیوا حرکات ورزشی را بصورت موازی و جز جدایی ناپذیر درمان با بریس و کمربند میدانیم و متخصصین ما با تجربه بالا آنچه را که برای هر بیمار بهترین تاثیر را دارد شناسایی کرده و به بیمار توصیه خواهیم کرد.

در مرکز ارتوپدی فنی هیوا توصیه های لام جهت اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن، همچنین ورزشها و حرکات اصلاحی به شما  خواهد داده شد. بریس های مختلف که بهترین تاثیر را در درمان انحراف ستونفقرات شما دارد پیشنهاد داده می شود و تا رسیدن به بهبودی کامل در کنار شما خواهیم بود و شمارا مورد ارزیابی و مراقبت قرار می دهیم.

شمامیتوانید جهتدریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با در تماس باشید.

 

ورزشهای موثر در درمان قوزپشتی

1- حرکت تخته از کنار

به سمت چپ خود و به صورت یک خط صاف از سر تا پا دراز بکشید. ساعد خود را زیر شانه قرار دهید و برای بلند کردن بالای بدن خود از آن‌ها کمک بگیرید. سپس عضلات شکم را منقبض کنید و باسن خود را نیز از روی زمین بالا بیاورید. مطمئن شوید که گردن و ستون فقرات کاملاً بصورت یک خط صاف باقی بمانند. به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و برای هر دو طرف بدن 5 بار این حرکت را انجام دهید.

2- حرکت پل زدن باسن

روی کمر دراز بکشید و کف پاهای خود را به صورت صاف و به فاصله‌ی عرض باسن از همدیگر روی زمین بگذارید و دستان خود را در دو طرف بدن قرار دهید. زانوهای خود را خم کنید و باسن را از روی زمین بلند کنید. شما باید یک خط مستقیم از زانوها تا شانه‌های خود ایجاد کنید.

3- کشش کمر در حالت خمیده 90 درجه

حرکت کشش کمر در حالت 90 درجه موجب کشیده شدن کمر و عضلات پشت کتف در بالای کمر می‌شود. مانند تصویر دستان خود را لبه صندلی یا یک میز قرار دهید و سعی کنید کمر و پشت خود را درحالت 90 درجه قرار دهید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

4- حرکات تمرینی با کمک دیوار

در کنار دیوار بایستید و سعی کنید تمام پشت ستون فقرات خود را  به دیوار بچسبانید و این حالت را 15 ثانیه حفظ کنید. حرکاتی که در حالت تکیه داده به دیوار انجام می‌شوند، نه تنها به اصلاح قوز کمر و حالت قرارگیری بدن کمک می‌کنند بلکه با انجام دادن آنها به خوبی متوجه می‌شوید که ستون فقرات شما تا چه حد قابلیت اصلاح دارد.

5-حرکت یکصد

ابتدا دراز بکشید و سر را در حدی که شانه ها از زمین بلند شوند بالا بگیرید. هر دو پا را بلند کرده و به سمت سقف ببرید، پاها را تا نیمه پایین آورده و خطی نگه دارید. دستها را در کنار بدن نگه داشته و کف دستها را پایین بگیرید. دستها را به حالت ضربان دار بالا و پایین ببرید و همزمان ۵ نفس عمیق بکشید. ۱۰ بار همین الگوی تنفسی را تکرار کرده و به حالت ابتدای حرکت بازگردید.

6- فوم رول

روی زمین دراز بکشید و یک فوم رول را در زیر خود و در ناحیه قوز پشت و در مرکز آن قرار دهید. به آرامی روی فوم رول بالا و پایین بروید، و عضلات کمر و ستون فقرات خود را ماساژ دهید. این کار را حداقل ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه انجام دهید.

7- حرکت زانو به سمت سینه

روی زمین دراز بکشید، یک زانو را به سمت بالا و به سمت سینه بیاورید.دستها را به دور زانو حلقه کنید و به آرامی زانو را به سینه نزدیک کنید. پای مخالف را کاملا صاف کنید و سعی کنید که کاملا با زمین در تماس باشد. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید. حداقل پنج بار روی هر پا تکرار کنید.

8- تیلت خلفی لگن

روی زمین دراز بکشید و زانوها را خم کرده و پاها را روی زمین بگذارید. با استفاده از عضلات شکم قوس کمر را به آرامی کم کنید و سعی کنید تا تمام ستون فقرات با زمین در تماس باشد. این حالت را برای ده ثانیه حفظ کنید و سپس رها کنید.این کار را حداقل 10بار تکرار کنید.

9- حرکت سگ و پرنده

بصورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و مانند تصویر یک دست خود را بالا بیاورید و پای مخالف را درصورتی که زانو کاملا صاف هست را بالا بیاورید .توجه داشته باشید که دست و پای خود را بالاتر از ستون فقرات خود نبرید و یک خط افقی تشکیل دهید. این حالت را ده ثانیه حفظ کنید و برای هر طرف 6 بار تکرار کنید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *