دست مصنوعی بالای آرنج

دست مصنوعی(پروتز) بالای آرنج، یک اندام مصنوعی است که جایگزین بازو و آرنج و شانه از دست رفته فرد می‌شود.

برای شبیه سازی مفصل آرنج دست های مصنوعی با دست سالم، پروسه ساخت پروتزهای بالای آرنج به مراتب دارای پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به دست های مصنوعی زیر آرنج است. هنگام طراحی و ساخت پروتز بالای آرنج، باید عملکرد آرنج و دست مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می دانیم عملکرد مفصل آرنج خم و صاف شدن است. در حالی که کارکرد اصلی دست نیز گرفتن اشیاء است.

گزینه‌های متنوعی برای آرنج و دست(پنجه) وجود دارد و کیفیت و نوع قطعه انتخابی وابسته به نظر فرد قطع عضو شده و کارشناس پروتز دارد. این انتخاب ها می‌تواند بر اساس عملکرد یا صرفا زیبایی باشد.

 

پروتز های عملکردی بالای آرنج

شامل سه زیردسته اصلی می شوند که به ترتیب مکانیکی و مایو الکتریک و تاچ بیونیک نامیده می شوند.
دسته اول، پروتز هایی است که شامل قطعات و اجزای مکانیکی است و بر اساس حرکت های فعال فرد حرکت می کند. در دسته دوم، دست های مصنوعی به نوعی هوشمند محسوب می شوند. اساس عملکرد این دست های هوشمند نتیجه جریان های الکتریکی سطح پوست و انقباضات عضلات می باشد.

دست مصنوعی مکانیکی:

نوعی دست مصنوعی که از یک سیستم کابل و سیم استفاده می‌کند که به اندام باقیمانده متصل است و به حرکت سایر اعضای بدن وابسته است. در این پروتزها، فرد می تواند کنترل کند که آرنج را خم کند و یا آن را قفل کند.

در این پروتزها دو نوع حرکت اصلی دارد. باز کردن به صورت اختیاری: که در آن دست با کابل باز می‌شود و سپس به طور خودکار بسته می‌شود. بستن اختیاری: که در آن دست با اعمال تنش به کابل بسته خواهد شد.

از مهمترین مزایای این نوع پروتز ها، می توان به قابلیت اطمینان بالا، ارزان بودن قطعات مصرفی و در دسترس بودن آن ها اشاره نمود.

 

دست مصنوعی الکتریکی (مایو الکتریک):

 این نوع از دست های مصنوعی، از ضربان‌های الکتریکی ناشی از عضلات اندام باقیمانده استفاده می‌کند. در این موارد نیازی به استفاده از سیم و کابل نیست. به همین دلیل می‌توان آن را به گونه ای ساخت که تا حدودی عملکردی نزدیک به بازوی  طبیعی داشته باشد.

در انگشتان دست پروتز مایوالکتریک ۵ موتور قرار گرفته که باعث حرکات مستقل انگشتان دست می شود. با توجه به کارآیی بالای این نوع پروتز دست بدیهی است که هزینه آن نسبت به سایر انواع بالاتر باشد. نکته منفی دیگر در رابطه با آن این است که باتری های این نوع پروتز به شارژ نیاز دارد.

پروتز های دست تاچ بیونیک

دسته سوم از دست های مصنوعی عمکردی، پروتزهای بیونیک نامیده می شوند. در این نوع از پروتز ها، سیگنال های مغز  را توسط الکترودها دریافت می شود و بر آن اساس حرکت دست را انجام داده می شود. این اندام های مصنوعی از ویژگی های ارگونومیک فرد استفاده می کنند تا حرکتی طبیعی داشته باشند و کارایی بالایی را نشان دهند. وجود موتورهای جدا شونده در هر کدام از انگشت های این اندام مصنوعی سبب می شود تا فرد به راحتی آنها را تکان دهد. موتورهای قرار داده شده در دست مصنوعی بیونیکتوزیع وزن یکنواختی را در سراسر این اندام مصنوعی انجام می دهند تا افراد به راحتی آنها را بلند کند.

 

پروتز زیبایی

علاوه بر پروتز های عملکردی، دسته ی دیگری از پروتز ها وجود دارند که صرفا برای داشتن ظاهر بهتر و افزایش اعتماد به نفس فرد قطع عضو شده طراحی و ساخته می شوند. به عبارت دیگر عملکردی ندارند و هیچ یک از اعضای آن قابلیت خم و راست شدن ندارد.

پروتز زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *