آب آوردن زانو

آب آوردن زانو :

به جمع شدن مایع اضافه در داخل مفصل زانو یا اطراف آن، آب آوردن یا ورم زانو گفته می‌­شود. آب آوردن زانو یکی از اصلی ترین عوارض آرتروز، عفونت و آسیب دیدگی زانو است. نوع مایعی که در اطراف زانو انباشته می‌­شود، به نوع بیماری یا آسیب دیدگی که باعث آن شده است بستگی دارد.

 

علت ورم زانو بخاطر جمع شدن مایع درون آن است این مایع می­تواند خون یا مایع زرد رنگ مفصلی باشد یا رنگ تیره که به خاطر عفونت است.

شایع‌ترین علل ورم زانو شامل موارد زیر است :

   1) روماتیسم

  2) مصدومیت و آسیب‌دیدگی بخصوص در ورزش

3) بیماری نقرس

  4) عفونت

 

 

نشانه‌ها و علائم آب آوردن زانو :

درد زانو همراه با ورم، از شکایت‌های معمول در بسیاری از بیماران می‌باشد. زانوی متورم ممکن است به خاطر التهاب، نسبت به تماس، بسیار حساس شده و گرم شود. تورم زانو همچنین می‌تواند با خشکی مفصل همراه باشد. به این معنی که خم و راست کردن زانو در بعضی حالت‌های خاص، بسیار مشکل می‌شود. اگر زانوی شما متورم شود و ورم آن با درد شدیدی همراه باشد، باید در اسرع وقت یا به صورت اورژانسی مورد معاینه قرار بگیرید تا مطمئن شوید که این ورم به خاطر عفونت نیست. معمولاً ورم‌های ناشی از عفونت یا بیماری نقرس با درد بسیار شدیدی همراه است که شدت آن از درد ورم‌های ناشی از سایر عوامل ایجاد کننده التهاب، خیلی بیشتر است. بنابراین اگر زانوی شما متورم، گرم و شدیداً دردناک باشد، باید مایع داخل آن به منظور تشخیص بیماری نقرس یا عفونت زانو مورد آزمایش قرار بگیرد.

درمان ورم زانو :

روش مورد استفاده برای درمان ورم زانو به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد.

1) ورزش

2) تزریق کورتیکواستروئید

3) تزریق اوزون

4) آسپیراسیون (آب انباشته شده با سرنگ تخلیه می‌­شود.)

 

5) جراحی : در موارد شدید جراحی انجام می­‌شود.

6) بریس و زانوبند :

استفاده از زانوبندهای محافظ یا جلوگیری کننده از آسیب‌دیدگی زانو، یکی از راهکارهایی است که در کاهش وقوع آسیب‌های زانو و یا کاهش شدت این آسیب‌ها تأثیر دارد. این زانوبندها بدون آنکه محدودیتی در توانایی حرکتی مفصل زانو ایجاد کنند، از آسیب رسیدن به رباط‌های مفصل زانو جلوگیری می‌کنند.

مراقبت از خود در زمان ورم زانو :

هنگامی که از مشکل ورم و آب آوردن زانو رنج می‌برید، با انجام اقدامات زیر از خود مراقبت کنید :

1) استراحت کردن : تا زمانی که زانوی متورم و دردناک است، از فعالیت‌های شدید و فشار وارد کردن بر زانو خودداری کنید.

2) یخ گذاشتن و بالا نگه داشتن زانو: سرما درمانی می‌تواند به کنترل درد و ورم زانو کمک کند.

3) داروهای مسکن : استفاده از این داروها باعث کاهش درد می‌­شود.

4) کنترل وزن بدن:  کم کردن وزن بدن می‌تواند فشار وارد بر زانوهای شما را به حداقل برساند و به حفاظت از مفصل زانوی شما در زمانی که فعالیت‌های شدید انجام می‌دهید، کمک کند.

 

کلینیک ارتوپدی فنی هیوا با در اختیار داشتن کادری مجرب در زمینه طراحی و ساخت بریس و زانوبندهای مناسب و با کیفیت، پذیرای سفارشات و ارائه مشاوره به شما عزیزان می‌­باشد. جهت ثبت سفارش بریس و زانوبند با مشاورین کلینیک ارتوپدی فنی هیوا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *