تفاوت پروتز ژله ای و غیر ژله ای در چیست ؟

در طی سال های گذشته مراجعین پروتز یا دست و پای مصنوعی معمولا از ما این سوال را دارند که تفاوت پروتز های ژله ای (سیلیکونی) و غیر ژله ای(ساده) دقیقا در چیست.

در ابتدا باید گفت که در موارد خاصی مانند پروتز های زیبایی، تمام پروتز از جنس سیلیکون هست. اما در سایر موارد همچون قطع عضو اندام تحتانی که در درجه‌ی اول به دنبال عمکلرد پروتز هستیم و جنبه زیبایی موضوع ثانویه می‌باشد، بحث پروتز های سیلیکونی و غیر سیلیکونی مطرح می‌شود. به عبارتی دیگر در این مورد از پروتز ها، توانایی انتخاب هر دو نوع از پروتزها را می شود داشت.

در ساخت پروتز دست و پای مصنوعی به صورت سیلیکونی یا غیر سیلیکونی تقریبا تمام قطعات و اجزای پروتز مشابه است. تنها تفاوت اصلی آنها در این است که، در پروتز های سیلیکونی بستر نرم بین پوست بیمار و سوکت پروتز از جنس سیلیکون است.

تفاوت پروتز ژله ای و غیر ژله ای در چیست ؟

این بستر سیلیکونی، نرم و ژله ای اصلاحا ژل لاینر نامیده می شود. پروتز ها(ژله ای) اکثرا برای بیماران دیابتی یا سایر افراد با حسایت های پوستی طراحی و ساخته می شود. بستر سیلیکونی (ژل لاینر) به علت نرمی بیشتر نسبت به پلی فوم احتمال زخم شدن و آسیب عضو باقیمانده بیمار را به شدت کاهش می‌دهد. اما در سمت مقابل، در پروتز های ساده یا غیر ژله ای، بستر بین پوست فرد و سوکت پروتز از جنس فوم های مخصوص می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *