تفاوت های پنجه کربنی و غیر کربنی در چیست ؟

یکی از مهمترین قطعات پروتز اندام تحتانی پنجه پروتز می‌باشد. انواع و اقسام پنجه ها توسط شرکت های گوناگونی مانند اتوبوک در سراسر جهان تولید می‌شود. اما رایج ترین پنجه هایی که در ساخت پروتز اندام تحتانی به کار می‌روند شامل پنجه های غیر کربنی (ساده و تک محوره) و پنجه های کربنی است.

حال پرسش در این است که تفاوت پنجه کربنی و غیر کربنی دقیقا شامل چه مواردی می شود؟ به تفاوت های بسیاری برای پنجه کربنی و غیر کربنی می توان اشاره کرد.

اما به طور کلی پنجه های غیرکربنی نسبتا سبکتر، ارزان قیمت تر و دارای دوام و طول عمر بالاتری نسبت به پنجه های کربنی می‌باشند. این عوامل دلیل رایج بودن و استفاده زیاد این پنجه ها توسط افراد قطع عضو شده می‌باشد. این نوع از پنجه ها شامل دو دسته می‌شود پنجه های ساده بدون حرکت در ناحیه مچ و پنچه های تک محوره با حرکت محدود 10 الی 20 درجه در ناحیه مچ که باعث راه رفتن نرمال تر فرد می‌شوند.

تفاوت های پنجه کربنی و غیر کربنی 2

در سمت مقابل، پنجه های کربنی از لحاظ عملکرد همه از یک الگو پیروی می‌کنند. طی راه رفتن به پنجه کربنی فشار وارد می‌شود و فیبرهای کربن موجود در این پنجه ها انرژی وارد شده را همانند فنر در خود ذخیر می کند. در ادامه راه رفتن، هنگام کاهش فشار این انرژی را به فرد باز می‌گرداند که در این حالت راه رفتن فرد نرمال تر می‌شود. به طور کلی پنجه های کربنی را بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌کنیم که فعالیت روزانه آنها زیاد باشد. به عنوان مثال افرادی که به صورت مداوم ورزش یا کوهنوردی انجام می‌دهند.

تفاوت های پنجه کربنی و غیر کربنی در چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *