الگوی صحیح نشستن

الگوی صحیح ارگونومیک نشستن :

نشستن یک عمل اساسی انسان و یکی از موقعیّت‌های استراحت است. در این حالت نشیمنگاه قسمت عمدهٔ وزن بدن را با انتقال آن به زمین یا هر شیء افقی دیگر مانند صندلی پشتیبانی می‌کند. به طور کلی ما بیشتر ساعات طول شبانه‌روز در وضعیت نشسته هستیم و  بیشتر کارهایمان در حالت نشسته انجام می‌دهیم. رعایت نکردن اصول صحیح نشستن در طولانی ‌مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، تغییر شکل ستون مهره‌ها، کمردرد و بیرون ‌زدگی دیسک مهره‌ها می‌شود بنابراین برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات احتمالی لازم است نحوه صحیح نشستن را آموزش ببینیم و آن را رعایت کنیم.

 

 

شیوه صحیح نشستن :

. تا جایی که امکان دارد صاف بنشینید. کمر و شانه‌ها راست و به سمت عقب باشد و باسن شما باید با پشت صندلی یا دیوار در تماس باشد. وزن بدن به طور مساوی روی دو باسن پخش کنید.

. بهتر است برای اینکه ستون فقرات قوس‌های طبیعی خود را حفظ کنند از تکیه‌گاه مانند حوله استفاده شود.

. زانوها همسطح بدن یا بالاتر از آن قرار گیرد.

. پاها نباید روی یکدیگر قرار گیرند.

. نهایت زمانی که در یک پوزیشن مناسب نشسته‌اید بیشتر از نیم ساعت نباشد.

 . برای بلند شدن با صاف کردن پاها برخیزید.

 . از خم شدن به سمت جلو از ناحیه کمر برای بلند شدن بپرهیزید.

. از خم کردن گردن پرهیز شود.

 

 

ویژگی های صندلی مناسب و استاندارد :

به دلیل اینکه صندلی در بسیاری از کارهای ما کاربرد دارد بهتر است از صندلی ارگونومی و مناسب استفاده کنیم. در تصویر زیر ویژگی‌های یک صندلی مناسب ارائه شده است.

 

 

شیوه صحیح نشستن روی صندلی کامپیوتر:

 

روش صحیح نشستن پشت میز :

بهترین وضعیت نشستن در پشت میز حالتی است كه در آن بدن اندكی به سمت عقب متمایل می‌شود. نشستن صحیح به كاهش دردهای ناحیه كمر كمك می‌كند.

 

 

صحیح نشستن موقع رانندگی :

هنگام رانندگی سر و گردن‌تان را صاف نگه‌ دارید. سرتان را به اطراف خم نکنید، طوری قرار بگیرید که گوش‌هایتان در امتداد شانه‌هایتان قرار بگیرد. بهتر است دست‌ها در حالت کشیده روی فرمان باشد. صندلی را خیلی نخوابانید و خیلی به سمت جلو خم نشوید. پاها هم باید کاملا کشیده و در وضعیت راحتی قرار داشته باشد.

 

 

جهت مشاوره درزمینه انتخاب صندلی ارگونومی مناسب و ارائه راه‌های درمان در رابطه با مشکلات احتمالی نشستن مانند گردن درد، کمر درد با ساخت انواع کمربندها و گردنبند‌های طبی، با مشاورین کلینیک ارتوپدی فنی هیوا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *