ورزش ها و حرکات اصلاحی مخصوص صافی کف پا

 

 

 

کاهش قوس کف پا در بزرگسالان در اثر شرایط مختلفی از جمله آسیب، چاقی، آرتریت، افزایش سن، بارداری به وجود می آید. اما صافی کف پا یا کاهش قوس پا در کودکان در بسیاری از موارد منشا ژنتیکی دارد. مراقبت صحیح از کف پای صاف بسیار اهمین دارد زیرا می تواند منجر به درد، استرس و عدم تعادل در سایر قسمت های بدن شما شود. از جمله عوارض صافی کف پا ایجاد درد و انحراف در مچ پا و همچنین درد و انحراف در زانو ها می باشد. برای درمان و جلوگیری از عوارض ناشی از صافی کف پا علاوه بر این که باید از کفی و کفش های مخصوص ارتوپدی استفاده کنید، باید روزانه تمرینات مخصوصی که به بهبود علایم کف پای صاف کمک میکند انجام دهید. در صورتی که علت بروز این بیماری ، عصبی، ژنتیکی یا آسیب شدید نباشد، این تمرینات ساده بسیار موثر می‌باشند.

 

در اینجا چند تمرین موثر پیشنهاد میکنیم که می توانید روزانه انجام دهید.

 

  • کشش تاندون آشیل و عضلات ساق

روبروی دیوار بایستید و دستان خود را روی دیوار در سطح شانه قرار دهید. یک پا را به سمت جلو و پای دیگر را عقب تر نگه دارید. در حالی که هر دو پاشنه پا با زمین در تماس هستند. آنقدر رو به جلو فشار بیاورید تا در عضلات ساق پای عقبی احساس کشش کنید این کشش را 30 ثانیه حفظ کنید. سپس این حرکت را برای پای مخالف انجام دهید. این تمرین را 30 بار در روز انجام دهید.

  • ایستادن با پنجه روی لبه پله

در حالی که با پنجه‌ی پا روی لبه پله یا استپ ایستاده اید.پاشنه‌ی پا را به سمت زمین بیاورید تا جایی که کشش در ساق پای خود احساس کنید و سپس روی پنجه پا بلند شوید. بهتر است که حین انجام این تمرین یک توپ تنیس بین دو پاشنه نگهدارید.این حالت را 20  ثانیه حفظ کنید و در طول روز 30 بار تکرار کنید.

 

 

  • چرخاندن توپ یا استوانه زیر پا:

روی یک صندلی بنشینید و یک توپ تنیس یا گلف زیر پای خود قرار دهید. همانطور که توپ را زیر پای خود می چرخانید، ستون فقرات را صاف نگه دارید و روی قوس پا تمرکز کنید. این کار را روزانه 3 بار به مدت 2 تا 3 دقیقه انجام دهید.

 

  • راه رفتن روی پنچه

روی پنجه پای خود بایستید، در حالی که پاشنه های پا را به داخل متمایل میکنید به مدت 10 ثانیه  راه بروید.این تمرین را در روز 30 بار تکرار کنید

  • بلند کردن خودکار یا تیله با نگشتان پا

وسیله ای مانند خودکار یا تیله را روی زمین قرار دهید و در حالت نشسته روی صندلی با انگشتان پا آنرا بلند کنید، 10 ثانه نگه دارید سپس رها کنید. این تمرین را حداقل پنچ دقیقه در طول روز انجام دهید.

  • راه رفتن روی لبه خارجی پا

مانند تصویر روی لبه خارجی پا به مدت 30 ثانیه راه بروید. این تمرین را 25 بار در روز تکرار کنید.

 

  • جمع کردن حوله با انگشتان پا:

حوله را روی زمین پهن کنید و در حالت نشسته روی صندلی در حالی که پاشنه روی زمین تماس دارد با کمک انگشتان پا حوله را جمع کنید. این تمرین را 30 بار در روز تکرار کنید.

 

  • کشش تاندون کف پا

در حالت نشسته  پاهایتان را روی زمین دراز کنید. با استفاده از یک پارچه که در کف پای خود قرار داده اید، پا را به سمت خود بکشید. حین انجام این کشش انگشتان پا را نیز به آرامی حرکت دهید. به مدت 30 ثانیه نگه دارید و در روز 30 دفعه تکرار کنید.

  • بالا بردن انگشتان:

در حالی که ایستاده اید، انگشت شست پای خود را روی زمین فشار دهید و چهار انگشت دیگر خود را بالا بیاورید. سپس چهار انگشت پا را روی زمین فشار دهید و انگشت شست پا را بالا بیاورید. هر بار  5 تا 10 بار انجام دهید و هر حرکت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *